Waarom worden mijn duizendschoon opgegeten?

Ik heb dit jaar duizendschoon. Maar in mijn achtertuin worden ze nu opgegeten. In de voortuin niet. Slakkenkorrels helpen niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Snij een lege petfles doormidden en zet die er ter bescherming overheen.

Het beste antwoord

Uw voortuin zou wel eens meer in de zon kunnen staan en dus droger, de achtertuin krijgt misschien meer schaduw en is dan vochtiger of heeft meer schuilplaatsen, krochten of veel groenblijvers waar slakken graag in schuilen.
Onder de handelsnaam Escar-Go bestaat er nu ook een slakkenkorrel die biologisch afbreekbaar is. Deze korrels zijn op basis van ijzer en (ferri)fosfaat. Slakken die deze korrels opnemen, stoppen met eten en gaan dus na verloop van tijd dood. Voordeel is dat er geen resten van de slak of slijmsporen overblijven. Een nadeel is dat dit middel enkel werkt tegen naaktslakken, maar dat zijn dan ook de schadelijkste.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een quote:

Slakkenjacht:
De methode die ik zelf toepas nl. de slakkenjacht is gratis en ook zeer doeltreffend. Het kost je alleen wat tijd en discipline om elke avond als het donker is, gewapend met een zaklamp, op jacht te gaan. De plaatsen waar ik overdag eventueel een beetje slakkenvraat zag, bezoek ik eerst. Goed kijken en luisteren is de boodschap. Soms hoor je de slakken letterlijk raspen! Na verloop van tijd wordt dit werkje routine en kan je al jagend genieten van de sfeer in je nachtelijke tuin. Persoonlijk vind ik het heerlijk om in alle rust en stilte zo intens contact te hebben met mijn planten. ’s Nachts zien ze er ook anders uit dan overdag. Het is wel aangeraden om over deze avondlijke of nachtelijke tuinavonturen je buren in te lichten, zodat ze die dwalende zaklamp in je tuin niet zodanig verdacht vinden dat ze de politie waarschuwen… Wanneer je deze milieuvriendelijke slakkenbestrijding consequent toepast, zijn er na verloop van tijd nog nauwelijks plantenvretende slakken in je tuin.

Toegevoegd na 8 minuten:
Naaktslak.

Toegevoegd na 2 uur:
Daarom werken die slakkenkorrels niet! Het zijn geen slakken, maar "rupsen" (wegens de zachte winter)?
Goed idee van die zaklamp, niet ?
Wat u kan doen is de nachtelijke inspecties voortzetten (u gaat er op den duur naar uitkijken), als systematisch elke larve wordt weggenomen, zal de schade stoppen en hebt u dit op een milieuvriendelijke manier opgelost...
Verwittig wel de buren...

Toegevoegd na 2 uur:
Rups van Argusvlinder.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Escargo werkt niet. Ik ben net met de zaklamp gaan kijken. Ik vond kleine en grote opgerolde rupsen. Wat nu???????????????????
Z512099
10 jaar geleden
Daarom werken die slakkenkorrels niet! Het zijn geen slakken, maar "rupsen" (wegens de zachte winter)?
Goed idee van die zaklamp, niet ?
Wat u kan doen is de nachtelijke inspecties voortzetten (u gaat er op den duur naar uitkijken), als systematisch elke larve wordt weggenomen, zal de schade stoppen en hebt u dit op een milieuvriendelijke manier opgelost...
Verwittig wel de buren...
Rieneke1
10 jaar geleden
Fijn milieuvriendelijk antwoord, plus!
Maar escargo werkt ook tegen huisjesslakken hoor.